“Montessori-leerlingen zijn creatief, hebben een vrije geest, zijn mondig en durven een discussie aan te gaan."

Inspirator, coach, ook nog docent geschiedenis maar bovenal een bruggenbouwer tussen leerlingen, ouders en school. Naast zijn rol als docent is hij ook teamleider van havo 3, 4 en 5, een functie waarin hij zijn passie voor onderwijs en coaching optimaal combineert.

Halit werkt inmiddels bijna 15 jaar op het Montessori College Eindhoven. “Er is iets wat me altijd blijft binden met deze school. Ik weet niet precies wat dat is, maar het is er”, vertelt Halit met een glimlach. Voor hem voelt de school als een tweede thuis, een plek waar hij zelf ooit als leerling rondliep en nu als docent en ‘coach’ een nieuwe generatie begeleidt.

Voeten in de modder

Waar sommige teamleiders worden gezien als managers die voornamelijk vanuit hun kantoor opereren, vindt Halit het noodzakelijk én heerlijk om met zijn voeten in de modder te staan. “Je staat dicht bij de leerlingen, hoort frustraties en successen uit eerste hand in plaats van vanuit je ivoren toren”, lacht hij. “De combifunctie is zo ontzettend waardevol. Het geeft me inzichten die ik meeneem in mijn rol als teamleider waardoor ik écht impact kan maken. Ik begrijp de dynamiek tussen leerlingen en docenten, tussen ouders en schoolleiding. Ik sla waar nodig bruggen. Ik probeer dat empathisch te doen, maar ook daadkrachtig. Zacht op de relatie en, als het nodig is, hard op de inhoud. Een beetje als een vaderfiguur. Ik kijk naar de individuele behoeften van leerlingen, maar houd ook het grotere geheel in de gaten. En dat is uitdagend, maar ik vind het geweldig.”

De leerlingen van het Montessori College spelen hierin een grote rol. “Montessori-leerlingen zijn creatief, hebben een vrije geest, zijn mondig en durven een discussie aan te gaan. Dat maakt werken op een Montessorischool zo uitdagend en dynamisch. Natuurlijk zijn het allemaal pubers, maar ik vind deze leeftijdsgroep fantastisch. En dat ik een bijdrage mag leveren aan hun ontwikkeling, maakt me trots.”

Onderwijs als betekenisgeving

Voor Halit is zijn werk geen ‘verplichting’, maar een kans om iets wezenlijks bij te dragen aan de ontwikkeling van jongeren. “Ik probeer in mijn lessen en in mijn rol als teamleider betekenis te geven. Zo is het overbrengen van historische kennis voor mij niet alleen een kwestie van jaartallen en gebeurtenissen, maar ook een manier om leerlingen te laten reflecteren op de wereld en hun eigen plek daarin. Ik daag ze uit om kritisch te denken, verbanden te leggen en geschiedenis als een spiegel van de samenleving te zien.”

Montessori College Eindhoven - Halit Arikan

Ben jij op zoek naar een inspirerende werkplek waar je je creativiteit kwijt kunt en waar je écht het verschil kunt maken? Dan is Montessori College Eindhoven misschien wel de perfecte plek voor jou! Bekijk hier onze vacatures.