Het Montessori College Eindhoven staat bekend als een veilige en stimulerende leeromgeving. De docenten zorgen voor een prettig leerklimaat, geven duidelijke uitleg en bieden gevarieerde lessen, waardoor leerlingen actief betrokken zijn bij hun leerproces. De school heeft heldere ambities en ontwikkelingsplannen. Dit staat in het rapport van de Inspectie van het Onderwijs naar aanleiding van het visitatiebezoek in het voorjaar. De afdeling havo krijgt van de Inspectie een voldoende, voor het vmbo is een aantal verbeterpunten afgegeven.

De Inspectie heeft geconstateerd dat de vmbo-afdeling baat heeft bij een duidelijkere vastlegging van processen en een effectiever gebruik van verzamelde gegevens om het onderwijs te optimaliseren. Ook werd duidelijk dat schoolbrede afspraken niet altijd helder waren, wat leidde tot onrust. De school is zich bewust van deze uitdagingen, die mede het gevolg zijn van een roerige periode met onder meer managementwisselingen en onzekerheid rondom de vernieuwbouw.

Verbeterplannen

Voor de zomervakantie heeft de school, onder leiding van een nieuwe directeur, verbeterplannen opgesteld. Die plannen zijn inmiddels besproken met de Inspectie en voortvarend opgepakt met het team. Een duidelijke koers is uitgezet en de eerste positieve resultaten zijn merkbaar. De interne werkprocessen zijn al verder uitgewerkt en er wordt meer aandacht besteed aan de implementatie van data-gedreven onderwijsverbetering. De vernieuwbouw van het schoolgebouw aan de Habsburglaan is vóór de zomervakantie van start gegaan. De oplevering wordt eind 2025 verwacht.

Een unieke benadering

De verbeterplannen sluiten nauw aan bij de specifieke onderwijsmethodiek van het Montessori-onderwijs. In tegenstelling tot regulier onderwijs legt Montessori-onderwijs sterk de nadruk op zelfstandigheid, keuzevrijheid en het leren in eigen tempo. De persoonlijke ontwikkeling van elke leerling staat centraal, met de leraar in een begeleidende rol. Deze filosofie houdt ook in dat leerlingen soms een jaar extra krijgen als dat in hun belang is, wat kan leiden tot lagere doorstroomcijfers. Toch is dit een bewuste keuze binnen het Montessori-onderwijs, dat zich richt op een duurzame ontwikkeling van leerlingen.